shirazgardi

shirazgardi

<-PostTitle->

از جاذبه هاي گردشگري فراوان شيراز مي توان به اماكن مذهبي آن مانند مسجد نصيرالملك، مسجد جامع عتيق و معبد شاه چراغ اشاره كرد كه گردشگران بايد آن ها را در برنامه خود قرار دهند.

شيراز قرن ها مركز فرهنگي و سياسي ايران بوده است و در نتيجه مي توانيد تعدادي اماكن مذهبي بسيار زيبا و معروف را در اين شهر بيابيد. از مساجد پرآذين گرفته تا معابد باشكوه، بخشي از مناظر شيراز هستند و داستان معماري مذهبي اين شهر را روايت مي كنند. در اين مطلب تعدادي از زيباترين اماكن مذهبي شيراز را معرفي مي كنيم تا در سفر به اين شهر از آن ها ديدن كنيد.
جدا از اماكن مذهبي شيراز كه همگي داراي ويژگي هاي خاصي هستند، جاذبه ها و جاذبه هاي گردشگري شيراز نيز به طرق مختلف گردشگران را به خود جذب مي كند. براي يك سفر برنامه ريزي شده و بازديد از هر يك از جاذبه هاي معروف آن مي توانيد بهترين تورها را از ليست تورهاي چندين آژانس معتبر بررسي كنيد، قيمت آنها را مقايسه كنيد و در نهايت ارزان ترين تور شيراز را انتخاب كنيد.


مسجد نصيرالممالك

مسجد نصيرالملك يكي از قديمي ترين مساجد شيراز و يكي از بناهاي دوره قاجاريه است كه توسط حسنعلي نصيرالمك در سال 1293 تا 1305 ساخته شده است. شيشه هاي آن در طول روز رنگي است و زيبايي زيبايي را در فضاي مسجد ايجاد مي كند به همين دليل به آن مسجد صورتي ايران نيز مي گويند. اين پروژه در تاريخ 9 خرداد 1358 به عنوان يكي از پروژه هاي ملي ايران به ثبت رسيد.
مسجد نصرالملك از نظر كاشي كاري يكي از گرانترين مساجد ايران است و از نظر ساخت و ساز بخصوص در مقران بي نظير است. ورودي داراي راهرويي بزرگ است و سقف آن با كاشي هاي هفت رنگ تزئين شده و چوب تراشيده شده از سنگ گندماق ساخته شده است. سردر اين مسجد داراي دو در بزرگ چوبي است كه بر روي آن شعر شوريده شرازي بر روي سنگ مرمر ديده مي شود.
اين مسجد داراي دو ايوان است، ايوان شمالي كه به ارتفاع هشت متر ساخته شده است و ايوان جنوبي كه هدف خاصي ندارد و براي مقايسه با ايوان شمالي ساخته شده است. در صحن مسجد حوض سنگي مستطيل شكل بزرگي با فواره هاي سنگي وجود دارد. در ضلع شمالي مسجد طاقي به نام طاق مرواريد قرار دارد كه تمام سقف از داخل و خارج با كاشي هاي رنگارنگ پوشيده شده و آيات قرآن بر آن نوشته شده است.
آندريس: لطف علي خان زند مجموعه، نصيريل ملك علي، راه تو علي، شيراز


مسجد جامع عتيق

مسجد جامع عتيق قديمي‌ترين مسجد شيراز است كه به مسجد جمعه يا آدينه نيز معروف است و در شرق شاه چراغ درگاه از مسير يكي از ورودي‌هاي آن، از صحن معبد شاه چراغ قرار دارد. كاوش‌هاي باستان‌شناسي نشان مي‌دهد كه مسجد بر روي بقاياي يك عبادتگاه قديمي‌تر (احتمالاً آتشكده) ساخته شده است و حتي نقشه‌هاي ساخت و ساز قبلي بر طراحي مسجد تأثير گذاشته است.
تاريخ ساخت اين مسجد به دوره حكومت امرواليت صفري دومين فرمانرواي سلسله صفاري بين سالهاي 265 تا 287 باز مي گردد. در وسط صحن مسجد عتيق بنايي بنام دارالمصاف به دستور شاه اسحاق اينجو معروفترين بنا ساخته شد. و آخرين فرمانرواي آل اينجو كه بر فارس و اصفهان حكومت مي كرد، معاصر حافظ شيرازي بود. خانه خدا چون براي كتابت و حفظ قرآن كريم استفاده مي شد. حافظ قرآن براي خواندن قرآن به اينجا مي آمدند و كاتبان هنگام خواندن قرآن مي نوشتند. شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد حافظ شيرازي در زمان حياتش هر شب به اين مسجد مي رفت و قرآن مي خواند.
در ضلع شمالي مسجد دو ورودي، ايوان و نمازخانه وجود دارد. در شمالي اين سمت مسجد به درب دوازده امامي معروف است، زيرا در جلوي آن نقش‌هاي آجري و كتيبه‌هايي درباره دوازده امام بر روي هر دو دارد. ضلع غربي محل ورود واقعي معبد شاهچراغ است. در ضلع جنوبي طاق طاقي عريض و طويل ديده مي شود كه در طول زمان آسيب زيادي ديده اما در سال 1348 مرمت شده است. از جمله موارد ديگر در اين ضلع مي توان به دو ستون سنگي پيچ خورده اشاره كرد.حلزون هايي در دو طرف محراب كه زيبايي خاصي به آن بخشيده است.


مزدا علي بين حمزه

آرامگاه علي بن حمزه بن موسي الكاظم يكي از آثار تاريخي و مذهبي شهر شيراز است كه متعلق به «شاه ميرعلي بن حمزه بن موسي كاظم» است و در خيابان حافظ و نزديك رودخانه خشك قرار دارد. مقبره علي بن حمزه به دست امير عضدالدوله دلمي در دوره ديلمي ساخته شد و بخشهايي از آن در دوره تيمور مرمت شد.
در داخل حرم امامزاده، اتاقي صليبي شكلي خواهيد ديد كه با آينه كاري، گچ بري و كاشي كاري تزئين شده است. پنجره هاي بقعه از جنس چيني بوده و در اينجا از درهاي با ارزش منبت نيز استفاده شده است. بناي فعلي امامزاده داراي گنبدي مدور به ارتفاع تقريبي 16 متر است و سبك طاق مدور آن شبيه به بازار قيصريه لار است. دور بدنه طاق كتيبه هاي كوچكي به خط كوفي تزييني در فواصل معين وجود دارد. سه تخت در شمال، جنوب و شرق قرار دارد و درب ورودي به سمت غرب باز مي شود. به طور كلي گچ بري، درهاي منبت كاري، خيمه كاري، سبك معماري طاق و گنبد آبي زيبايي استثنايي به اين بقعه بخشيده است. گردشگران براي ورود به امامزاده بايد لباس مناسب و بانوان محجبه داشته باشند.
آدرس: شيراز، خيابان حافظ


شاهچراغ

شاهچراغ نام مسجد و مقبره‌اي در شيراز است كه بنا به اعتقاد شيعيان، احمد بن موسي كاظم، پسر ارشد موسي كاظم و محمد بن موسي، از برادران حضرت علي بن موسي الرجاء، در آن قرار دارند. آنجا دفن شد. . او در راه براي ديدار برادرش به خراسان رفت، اما در بين راه به دست افراد مأمون خليفه عباسي در شهر شيراز كشته شد. اين بنا در دوره اتابكان فارس در قرن ششم هجري قمري ساخته شده و در گنبد و صحن خود كاشي كاري هاي زيبايي دارد. اما شكل كنوني آن متعلق به دوره قاجاريه و سبك ساختاري آن شبيه به امامزاده علي بن حمزه است.
فضاي داخلي حرم با استفاده از آينه هاي رنگي كوچك تزيين شده است، طرح هاي متنوع زيباي ايراني و عربي چشم انداز اطراف آينه ها و كاشي ها را تزيين مي كند. بناي حرم شامل يك سردر در جلو و يك ضريح بزرگ در پشت سردر است كه چهار شاه در چهار طرف حرم قرار دارند و يك مسجد نيز در پشت حرم (ضلع غربي) ساخته شده است. ضريح در زير گنبد شاهنش قرار دارد و از نقره ساخته شده است.
در حياط شاهچراخ دو ورودي اصلي وجود دارد و حوض بزرگي با آبنما در وسط حياط ساخته شده و اطراف حوض درخت كاشته شده است. قبرستان شاهچراخ در ضلع غربي صحن و قبرستان سيد مير محمد (برادر شاه چراغ) در ضلع شمال شرقي صحن است.


آستان مقدس اثر سيد علاءالدين حسين

ملاك مقدس سيد علاء الدين حسين، يكي از مساجد تاريخي شيراز.
سيد علاءالدين حسين برادر كوچكتر شاهچراغ بود كه قبرش در ميدان كاخ شيراز است. اين مكان مقدس ابتدا توسط قلتق خان كه والي فارس بود ساخته شد، اما در زمان صفويه ميرزا علي ساكن مدينه آن را به عنوان پايه بنا كرد.


علي بن حمزه

نام علي بن حمزه در نام مساجد و اماكن مذهبي شيراز آمده است
اين مكان مقدس، مقبره يكي از امامزادگان امام موسي كاظم (عليه السلام) است و در نزديكي پل اصفهان قرار دارد. معبدي در زير قله اين مكان مقدس وجود دارد. همچنين كاشي كاري و آينه كاري هاي متنوع زيبايي اين امامزاده را دو چندان كرده است.


مسجد جديد يا مسجد شهدا

مسجد جديد يا مسجد شهدا يكي از مساجد تاريخي شيراز است
بايد گفت مسجد در ضلع غربي ميدان احمدي و درست در اطراف شاهچراغ است. اين مسجد را بعد از مسجد عتيق شيراز مي توان قديمي ترين مسجد شيراز ناميد. نام ديگر اين مسجد مسجد اتابك است كه سال هاست به اين نام شهرت داشته است. مسجد جديد بين سال هاي 598 تا 615 هجري قمري به دستور اتابك سعد بن زنگي ساخته شد.

مسجد وكيل

مسجد وكيل يكي از مشهورترين مساجد شيراز است
موقعيت جغرافيايي اين مسجد روبروي عمارت كلا فرنگي واقع در بين حمام و بازار وكيل است و يكي از بهترين آثار دوره زنديه به شمار مي رود. اين مسجد زيبا در سال 1187 هجري قمري به دستور كريم خان زند ساخته شد.
در اين مسجد مي توان انواع طاق، رواق و رواق را ديد. در مسجد وكيل مي توانيد از كاشي كاري هاي شگفت انگيز و ستون هاي زيبا لذت ببريد. همچنين منبر با 14 پله مرمري ساخته شده در آن را مي توان جزء شگفتي هاي معماري دوره زنديه دانست. اين 14 قدم نماد 14 معصوم در مذهب شيعه است. همچنين سنگ مرمر استفاده شده در آنجا از مراغه به اين مكان منتقل شده است.


امتیاز :

بازدید :

برچسب ها : ،

ادامه مطلب

تاريخ : ۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۲:۱۷:۴۹ | نویسنده : hanie |




سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی