shirazgardi

shirazgardi

<-PostTitle->

سالانه گردشگران بسياري به شيراز سفر مي‌كنند. يكي از مشهورترين ديدني‌ هاي شيراز  مسجد نصير الملك است كه بازي نور و رنگ در فضاي آن هر كسي را مدهوش خود مي‌كند. همراه كجارو باشيد و بيشتر درباره اين مسجد تاريخي بدانيد.
معرفي مسجد نصير الملك
مسجد نصير الملك يكي از زيباترين مساجد شيراز است كه قدمت آن به دوره قاجاريه بازمي‌گردد. اين مسجد در محله‌اي واقع شده است كه پيشتر به خانواده قوام تعلق داشت و تعدادي از آثار تاريخي آن دوران، در آن واقع شده‌اند. امروزه اين مسجد دوست‌داشتني كه با نام مسجد صورتي نيز شهرت دارد، يكي از پرطرفدارترين جاهاي ديدني استان فارس در شيراز به شمار مي‌رود و محبوبيت زيادي بين گردشگران داخلي و خارجي دارد.




مسجد نصير الملك كجاست؟
مسجد نصير الملك در محله گودعربان و خيابان لطفعلي خان زند واقع شده است. براي دسترسي به اين مكان مي‌توانيد از وسايل نقليه عمومي يا خودروي شخصي استفاده كنيد. نزديك‌ترين ايستگاه مترو به مسجد، ايستگاه وليعصر است كه با آن حدود ۱.۵ كيلومتر فاصله دارد. مي‌توانيد اين مسافت را با تاكسي يا به‌صورت پياده طي كنيد. اگر قصد استفاده از اتوبوس را داريد، اتوبوس‌هاي خط پايانه وليعصر-پايانه نمازي را سوار و در ايستگاه چهارراه مشير پياده شويد. همچنين اگر با خودروي شخصي قصد بازديد از مسجد را داريد، پاركينگ‌‌هاي استقلال، فرهنگ و طالقاني در خيابان پيروزي و فاصله پنج دقيقه‌اي از مقصد قرار گرفته‌اند كه مي‌توانيد براي پارك خودرو از آن‌ها استفاده كنيد. (نمايش روي نقشه)




تاريخچه مسجد نصير الملك
مسجد نصيرالملك به دستور ميرزا حسن علي ملقب به نصيرالملك ساخته شد كه يكي از بزرگان سلسله قاجار بود. معماري مسجد كار محمد حسن معمار بوده است. مدت ساخت بنا حدود ۱۲ سال، از سال ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۵ هجري قمري به طول انجاميد. زيربناي مسجد برابر با ۲۲۱۲ متر مربع و مساحت آن برابر با ۲۹۸۰ متر مربع است. مرمت، حفظ و نگهداري اين بناي باشكوه و ارزشمند با رعايت استانداردهاي بين‌المللي مرمت آثار تاريخي، از سال‏‌ها پيش توسط موقوفه نصيرالملك به توليت آقاي محمود قوام و مديريت آقاي مهندس كوروش جاويدي پارسي جاني آغاز شد و همچنان ادامه دارد.



در كتاب فارسنامه ناصري مي‌توان اشاراتي به مسجد نصيرالملك را مشاهده كرد:

در استحكام بنيان و سنگ ازاره و ستون‌هاي سنگي، شبستان و درياچه (حوض) و صحن، مانند مسجد مشير الملك و بلكه اندكي بزرگ‌تر است و بعضي تصرفات تازه در آن افزوده كه بر محاسن آن افزوده است.

در كتاب آثار العجم نيز به اين مسجد اشاره و فضاهاي آن توصيف شده است.


مسجدنصيرالملك در سال ۱۳۵۸ توسط انجمن آثار ملي و باستان شناسي ايران به شماره‌ي ۳۹۶ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد.

ساعات بازديد و بليط مسجد نصير الملك
ساعات بازديد مسجد نصير الملك در دو نيمه سال متفاوت است. در نيمه اول سال مي‌توانيد بين ساعات ۸ تا ۱۷ از مسجد بازديد كنيد و در نيمه دوم سال از ساعت ۷ تا ۱۶:۳۰. اين مجموعه در روزهاي اربعين، تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علي (ع)، رحلت پيامبر (ص)، رحلت امام خميني (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطيل است. مسجد نصير الملك امروزه بيشتر به‌عنوان مسجد-موزه فعاليت دارد و بهاي بليط آن در سال ۱۳۹۹، پنج هزار تومان براي گردشگران داخلي و ۲۰ هزار تومان براي گردشگران خارجي بوده است. امكان اقامه نماز به‌صورت انفرادي وجود دارد.

بهترين زمان بازديد از مسجد نصير الملك
بهترين زمان بازديد از مسجد نصير الملك و تماشاي بازي نور و رنگ از ساعت ۸ تا ۱۰ است. در اين فاصله زماني مي‌توانيد بهترين عكس‌ها را از شبستان دوست‌داشتني مسجد بگيريد.
از تاريخچه‌ اين مسجد چه مي‌دانيد؟
نصيرالملك لقب ميرزا حسن علي‌خان، حاكم فارس، بوده كه در ۱۲۵۵ خورشيدي دستور ساخت مسجد را داد. او از خانواده سرشناس قوام شيرازي و پسر قوام‌الملك بود.

نصيرالملك همان‌ طور كه از اسمش مي‌شود فهميد، از طبقه اشراف بود. مردم او را به‌عنوان حاكمي عادل مي‌شناختند كه بخش زيادي از املاكش را به خيريه اختصاص داد. جالب است بدانيد نوادگان نصيرالملك هم درآمد امروز اين مسجد را براي امور خيريه هزينه مي‌كنند.



اگر كتيبه مسجد را بخوانيد، نام حاج محمدحسن معمار و ميرزا رضا كاشي‌گر كار را به‌عنوان معمار مسجد مي‌بينيد. ۱۱ سال طول كشيد تا در ۱۲۶۶ كار ساخت و تزيين اين بنا به‌ پايان برسد، اما بدون شيشه‌هاي رنگي معروفش.

احتمالا استاد حاج ميرزا كه چند سال بعد شيشه‌ها را طراحي و اجرا كرد، مي‌دانست چه كار ارزشمندي به‌ جا گذاشته است؛ ولي شايد تصورش را نمي‌كرد كه سال‌ها بعد گردشگران از شهرها و كشورهاي مختلف چطور جذب بازي رنگ و نور شيشه‌هاي رنگي مسجد نصيرالملك مي‌شوند.



چه ويژگي‌هايي دارد؟
جلوي دو در چوبي باشكوه مسجد كه بايستيد و سرتان را بالا بگيريد، مقرنس‌كاري طاق نماي بزرگ آن چشمتان را مي‌گيرد. كاشي‌هاي هفت‌رنگ آن بي‌شباهت به مسجدهاي ديگر نيست، اما حضور رنگ صورتي از همين‌جا حضورش را به‌رخ مي‌كشد. رنگ همه كاشي‌ها در اين بنا رنگ طبيعي‌ است.

پايتان را كه از هشتي آجري داخل بگذاريد، وارد حياط مسجد مي‌شويد كه دل‌باز است و تماشايي؛ حوض وسط حياط، گلدان‌هاي دورش و ساختمان‌هايي كه اگرچه چشمگيرند، شايد فرق خاصي با مسجدهاي ديگر نداشته باشد. اما اين تازه شروع داستان است.



در شمال حياط طاق مرواريد را پيدا مي‌كنيد و در جنوب، ايوان جنوبي و گلدسته‌ها قرار گرفته‌ است. ايوان‌هاي شمال و جنوب چندان قرينه به‌نظر نمي‌رسد، چراكه در شمال گلدسته‌اي طراحي نشده است. در شرق گاو چاه و شبستاني‌ است كه هفت ستون رنگي دارد و در شمال شرقي حياط ديگري وجود دارد كه امامزاده زنجيري را در آن پيدا مي‌كنيد.

اما از ضلع غربي بگوييم كه همه داستان‌ها به اينجا ختم مي‌شود، شبستان اصلي مسجد نصيرالملك كه پنجره‌هايش را با شيشه‌هاي رنگي پوشانده‌ است؛ شيشه‌هايي كه نور را به رنگين‌كماني از شور و قشنگي تبديل مي‌كند.


گردشگران خارجي درباره مسجد نصيرالملك چه مي‌گويند؟
اين مسجد بين گردشگران خارجي به مسجد صورتي معروف شده است. آن‌ها در سايت‌هاي گردشگري مثل تريپ ادوايزر از تجربه بازديد اين بناي تاريخي خيلي تعريف كرده‌اند. مثل مارسل جي كه در زمستان ۱۳۹۸ از آن بازديد كرده و نوشته است: «اينجا ارزش ديدن دارد. هرچه درباره آن شنيده‌ايد، درست است! اگر مي‌خواهيد بازتاب رنگ‌ها را ببيند، صبح بين ۷:۳۰ تا ۱۰ برويد.»

دوك كه آخر پاييز ۱۳۹۸ از انگليس به شيراز آمده بود، درباره اين مي‌گويد: «اين مسجد آينه‌اي از رنگ‌هاست. جايي است كه احساس آرامشي بي‌نظير مي‌بخشد.» الك يوناني هم مسافر پاييز بوده و مي‌نويسد: «گوشه‌ خلوتي پيدا كنيد، بنشينيد و از جشن رنگ‌ها لذت ببريد!» آرمانوس كه آبان ۱۳۹۸ از سوييس به ايران آمده بود، مي‌گويد: «هيچ دليلي نبايد باعث شود ديدن اين مسجد را از دست بدهيد.»


امتیاز :

بازدید :

برچسب ها : ،

ادامه مطلب

تاريخ : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۰۱:۴۶:۳۶ | نویسنده : hanie |




سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی